Rovnou na obsah Rovnou na menu
Menu
Obec Statenice
ObecStatenice

Dopis radního pro veřejnou dopravu

Dopis radního pro veřejnou dopravu 2

Vážení spoluobčané,

níže zveřejňuje dopis radního pro veřejnou dopravu Krajského úřadu Středočeského kraje týkající se komplikované dopravy na Praze 6.

Vážený pane radní Hrubeši, 

vážený pane náměstku Hřibe, vážené dámy a pánové, 

 

dovolte mi, abych se jménem Středočeského kraje vyjádřil k e-mailu pana radního Hrubeše. Úvodem musím říct, že věcné diskusi vůbec nepomáhá, když pan kolega Hrubeš označuje dojíždějící občany Středočeského kraje za pendlery. Úplně stejně bych mohl za pendlery označovat obyvatele Prahy, kteří o víkendech vyjíždí do Středočeského kraje, ať již za jeho přírodou, památkami nebo prostě na chalupy a chaty. Ostatně, stačí se podívat na data provozu v páteční a nedělní odpoledne. 

Velmi rád bych proto kolegu Hrubeše tímto veřejně požádal, ať tento slovník nepoužívá. Nepomáhá totiž vůbec racionální debatě. Naopak by mohla rétorika pana Hrubeše budit otázky, jestli si pan kolega uvědomuje, že Praha 6 je součástí hlavního města Prahy, které má ze zákona i určitou metropolitní funkci, která je zohledněna například ve 4x vyšším koeficientu RUD, než mají ostatní města v ČR nebo i samotný Středočeský kraj. Zlé jazyky by pak mohly říkat, že Praha má roli metropole, jen když se jí to hodí a když se jí to nehodí, tak na to ráda zapomíná. 

A teď pojďme k věci. 

 

Naprosto souhlasím s panem radním Hrubešem, že řešením dopravní situace není přivádět další a další osobní automobilovou dopravu do vnitřního města a že smysl má podporovat co největší rozvoj veřejné dopravy. Uvědomme si ale, že na situaci, kterou máme dnes, se zadělávalo léta a vinu nesou obě strany. Středočeské obce v tom, že v devadesátých a nultých letech povolily mnohdy nesmyslný rozvoj bez návazné sociální a dopravní infrastruktury, Praha pak v tom, že buď ona nebo její městské části, blokovaly či léta brzdily výstavbu důležitých dopravních staveb (Pražský okruh, železniční trať Kladno - Praha) a že se na jejím území téměř zastavila bytová výstavba. 

 

Náprava těchto věcí nepřijde přes noc. 

 

V první řadě je nutné si uvědomit, že nápad pana kolegy Hrubeše vyhradit některé silnice II. a III. třídy ve špičce jen pro provoz autobusů je nerealizovatelný - dopravně i právně. Možná na ten nápad přišel proto, že u místních komunikací se tento nápad ve městě realizovat dá, ale tady nejsme ve městě, nýbrž v kraji a silnice II. a III. třídy nejsou místní komunikace. 

 

Jsou ale tři věci, které se dají udělat hned: 

 

  1. umožnit nástup do autobusů na příměstských linkách všemi dveřmi. Nejenže odpadnou fronty cestujících, ale výrazně se zrychlí oběh autobusů a odpadne část zpoždění. Středočeský kraj navrhuje realizaci tohoto opatření už rok, zatím se mu v obavě ze ztráty tržeb brání Praha a ROPID. Rozumím této obavě a proto navrhuji /a využívám toho, že kolega náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib je účastník této konverzace/, že Středočeský kraj převezme na sebe provoz těchto příměstských linek mezi Prahou 6 a sousedícími obcemi a Praha bude hradit protarifovací ztrátu ve stejné výši jako doposud (tzn. proti dnešnímu stavu to bude obráceně). Tím by odpadl argument obavy ze ztráty tržeb.
  2. vrátit úpravu na kruhovém objezdu Kamýcká/ Roztocká do stavu před 1. zářím. Situace dnes způsobuje, že autobusy hromadné dopravy dnes nabírají výrazná zpoždění již v Suchdole, čímž dále demotivujeme lidi jezdit hromadnou dopravou. Jejich oprávněný argument je, že pokud nyní mají trávit desítky minut zpoždění v narvaném autobuse, raději tytéž minuty budou trávit v pohodlí svého auta. 
  3. posílení vlakových spojení v relaci Kralupy nad Vltavou - Praha, které v současné době ve spolupráci s ROPIDem Středočeský kraj připravuje

 

A co se dá udělat do budoucna? 

 

Řešením pro budoucnost je 

 

  1. dostavba severní části Pražského okruhu. Chápu, že pro městskou část Praha - Suchdol je to velmi citlivé téma, ale podobná témata řešíme jako Středočeský kraj s obcemi, kterých se týkají stavby VRT, Berounského tunelu nebo právě D0. Jsou to všechno stavby státu, ale jako krajská samospráva se snažíme hrany mezi státem a obcemi uhlazovat a hledat přijatelná řešení. 
  2. přeložka silnice II/240. To je úkol pro Středočeský kraj. Bohužel Krajský soud v Ústí nad Labem svým rozhodnutím z 1.9.2023 vrátil přípravu této přeložky prakticky o 20 let zpět. Krajská správa a údržba silnic tedy jede přípravu této stavby prakticky od začátku ... 
  3. výstavba tramvajových tratí Středočeským krajem, které by navazovaly na plánovanou pražskou tramvajovou trať do Suchdola. U budoucího terminálu na konci Suchdola u D0 by se rozbíhaly tramvajové tratě na Horoměřice, Velké Přílepy a dále na Roztoky. V současné době je pro Středočeský kraj pro výstavbu těchto tratí rozpracovávána studie, na kterou navážou jednání se starosty obcí a dále zpracování CBA a případně projektové dokumentace

 

Jsou řešením parkoviště P+R?

 

Nemyslím si to. Středočeský kraj v současné době připravuje velké P+R v Hostivici , dále je připravováno P+R v Jenči. To však budou parkoviště pro stovky aut. Do Prahy však dojíždí (nejen ze Středočeského kraje) 300 000 aut denně ... 

 

Vážení adresáti tohoto mailu. Mějte prosím na paměti, že zde nejsme MY a ONI. Jsme jenom MY, občané České republiky. Nedělejme proti sobě jednostranná opatření, nenasazujme druhé straně psí hlavu. Vnímejme prosím, že Praha a Středočeský kraj jsou celky, které jsou na sobě vzájemně závislé a řešme proto problémy, které vznikají, společně a ne proti všem. 

 

Závěrem bych rád doplnil, že minulý týden jsem se s panem kolegou Hrubešem dohodl, že bude svoláno jednání na úrovni Praha - Středočeský kraj - Praha 6 o koncepčním řešení dopravní situace v dané oblasti, budu tedy čekat od magistrátu hl. m. Prahy informaci o termínu jednání. 

P.S. Do adresáře jsem přidal i zástupce obcí, kteří v původním mailu nebyli, neboť se jich situace také týká. 

S pozdravem

Petr Borecký

radní pro veřejnou dopravu

Datum vložení: 11. 9. 2024 16:32
Datum poslední aktualizace: 11. 9. 2024 16:41
Autor: Gabriela Marková

Užitečné informace

foto-pravy-sloupec

Nová mobilní aplikace

Svoz odpadu

Říjen2025
Po Út St Čt So Ne
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Kalendář svozu odpadu

Statenický zpravodaj